اخبار برخط
اخبار برخط

پویش نه به تصادف با یک میلیون تصادف!

«آیا همچنان تاوان تولید و تردد خودرو‌های غیراستاندارد و ناایمن و جاده‌های فرسوده و مستهلک را مردم باید بپردازند و به‌جای خودروسازان و جاده‌سازان، مردم باید تنبیه شوند و آیا برنامه‌ریزان و مسئولان پس از مشاهده این آمار تکان‌دهنده، به سمت تغییرات اساسی و تحولات بنیادی گام خواهند برداشت یا همچنان به تکرار روش‌های بی‌نتیجه پیشین ادامه می‌دهند؟»

پویش نه به تصادف با یک میلیون تصادف!

روزنامه شرق در مطلبی به آمار بالای تصادفات با وجود پویش نه به تصادف پرداخت.

این روزنامه نوشت: رهاورد عید امسال برای هزاران ایرانی، از دست دادن اعضای خانواده یا مجروح و مصدوم‌شدن و قطع عضو و نخاع آن‌ها در تصادفات رانندگی در طول تعطیلات نوروز بود؛ نوروزی که زمان جشن شادمانی و نوشدن طبیعت و زمانه‌ای برای شادی و سفر است، اما تعطیلات امسال با آماری تازه و تکان‌دهنده همراه شد. پویش پرافتخار «نه به تصادف» که با هدف کاهش حوادث جاده‌ای در تعطیلات نوروزی معرفی شده بود، در یک حرکت نمادین به رکورد چشمگیری دست یافت: یک میلیون تصادف جاده‌ای! 

شاید این پویش به اشتباه «نه به تصادف» نام‌گذاری شده بود؛ زیرا نتایج آن گواه خلاف انتظار ماست. گویا نه‌تنها رانندگان عزیز شعار پویش را جدی نگرفتند، بلکه با حداکثر سرعت و حداقل دقت نسبت به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، در چالش به ثبت رساندن این رکورد ناخواسته مشارکت کردند. واقعیت این است که امسال، جاده‌های کشور به صحنه‌ای برای نمایش خودروهای اسقاطی در جاده‌های فرسوده تبدیل شدند. این خودروها که به نظر می‌رسد از موزه‌های تاریخی فرار کرده‌اند، با افتخار در جاده‌هایی که خودشان هم نیازمند بازنشستگی هستند، جولان می‌دهند. نتیجه؟ تلفات جاده‌ای که هر سال رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند. 

آیا وقت آن نرسیده که به‌جای این پویش‌های شعاری و شعارهای تکراری و تکیه بر آمارهای کاغذی، چاره‌ای عملی و بنیادین اندیشیده و اجرا شود؟ به نظر می‌رسد مشکل نه‌تنها درعدم توجه رانندگان، بلکه در خودروهای ناایمن داخلی، زیرساخت‌های نامناسب جاده‌ای، نظارت ناکافی بر شبکه معابر و نبود آموزش‌های واقعی نهفته است و شاید وقت آن رسیده باشد که به‌جای تأکید بر شعار، سرمایه‌گذاری بر برنامه‌های آموزشی و اصلاح قوانین و مقررات به‌طور جدی آغاز شود. بدون تردید، اگر پویشی تحت عنوان «نه به مدیریت ناکارآمد» راه‌اندازی شود، شاید تغییر و تحولی واقعی در این وضعیت ایجاد شود، اما اگر این پویش‌ها همچنان به صورت ظاهری ادامه یابند، فقط شاهد رکوردشکنی در تصادفات خواهیم بود. 

در خاتمه، این پرسش مطرح می‌شود که آیا همچنان تاوان تولید و تردد خودروهای غیراستاندارد و ناایمن و جاده‌های فرسوده و مستهلک را مردم باید بپردازند و به‌جای خودروسازان و جاده‌سازان، مردم باید تنبیه شوند و آیا برنامه‌ریزان و مسئولان پس از مشاهده این آمار تکان‌دهنده، به سمت تغییرات اساسی و تحولات بنیادی گام خواهند برداشت یا همچنان به تکرار روش‌های بی‌نتیجه پیشین ادامه می‌دهند؟

نویسنده:

این خبر را به اشتراک بگذارید.
این خبر را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استقلال 2
ترکیب استقلال مقابل الوصل اعلام شد
عراقی
ببینید| تصویر دیگری از عبور جنگنده ارتش در ارتفاع پایین از آسمان تهران، امروز
یارانه شهریور 1404
خبر مهم درباره مبلغ افزایش حقوق کارمندان در سال آینده
کالابرگ-1
زمان شارژ کالابرگ سه دهک اول مشخص شد
تعطیلی مدارس
اطلاعیه فوری تعطیلی مدارس تا 9 آذر
مرد عینکی
داستان فیلم «مرد عینکی» چیست؟/ تاریخ اکران آنلاین «مرد عینکی» در پلتفرم‌های اینترنت
سپاهان
افشای درخواست سپاهان از آخال
ارتش (1)
خبر مهم ارتش درباره پرواز جنگنده در آسمان تهران/ علت چه بود؟
پرویز-1
خواننده آن ور آبی با پرویز پرستویی به «اِبی» پز داد!+ ویدئو
سحری
هدیه عجیب از ساختمان شیشه‌ای به سحر امامی!+ عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *