به گزارش وقت صبح ، یکی از مشخصههای این موتورسکیلت زیبا طراحی خاص و منحصر به فرد آن است که علی رغم مدرن شدن، هنوز با همان شکل و شمایل قدیم تولید میشود.
در ادامه ۹ ویژگی خاص این موتور سیکلت را از نظر خواهیم گذراند.
۱) وسپا؛ زنبورک طلایی
موتور سیکلت وسپا در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. تولیدکننده آن بعد از دیدن آن گفت: ! Sembra una vespa، یعنی این که شبیه زنبوره! چون موتور سیکلت صدای زنبور میداد! البته موتور سیکلت وسپا دیگر صدا نداد اما نام وسپا روی آن ماند.
چون وسپا در زبان ایتالیایی به معنی زنبور است! زنبور قصه ما به سرعت محبوب شد و به سرتاسر جهان سفر کرد. پیاجیو (Piaggio) کارخانه تولید کننده وسپا، در قرن نوزدهم در کار ساخت کشتی بود و بعد از آن هم به صنایع هوایی و ساخت هواپیما رو آورد.
به همین دلیل در جنگ جهانی دوم حسابی مورد هدف قرار گرفت و آسیبهای فراوان دید.
کارخانه پیاجیو بعد از جنگ، با کمک متفقین دوباره بازسازی و سرحال شد. اما مانند بسیاری از تولیدکنندههای هواپیما، به آنها اجازه داد نشد تا فعالیتشان را در زمینه صنایع هوایی ادامه بدهند.
مدیر کارخانه پیاجیو هم متوجه شد که بعد از جنگ اوضاع اقتصادی نامناسب است و مردم نیاز دارند تا ارزانتر جابجا شوند. پس از فرصت استفاده کرد و وارد دنیای موتورسیکلت شد و حالا وسپا یکی از بهترین برندهای موتورسیکلت جهان است.
۲) وسپا و رویای آزادی
شاید برایتان جالب باشد بدانید که موتورسیکلت وسپا از روی یک موتورسیکلت جنگی الهام گرفته شده است! موتورسیکلت Cushman مدل ۵۳ یک موتورسیکلت سبک با چرخهای کوچک بود که برای استفادههای نظامی طراحی شده بود.
در دوران جنگ جهانی دوم، این موتورسیکلت را با چتر نجات به مناطق جنگی میفرستادند. بسیاری از آنها در میلان و تورین فرود آمدند تا سربازان ایتالیایی از آن استفاده کنند.
حالا وسپا از دل جنگ، پیامآور صلح و شادی و جوانی میشود! یکی از کمپانیهای دیگر موتور سیکلتسازی که نماد آزادی و قدرت است هارلی دیوسون پسر بد آمریکا است!
۳) ازت متنفرم موتور لعنتی!
باورتان میشود طراح موتور سیکلتی به این زیبایی از موتور متنفر باشد؟! پیاجیو از یک مهندس خبره به نام کورادینو داسکانیو (Corradino D’Ascanio) درخواست کرد تا برایش موتورسیکلت طراحی کند.
داسکانیو یک طراح ساختارشکن بود که اولین هواپیما تکسرنشین خود را در ۱۵ سالگی ساخته بود. داسکانیو همچنین سازنده اولین هلیکوپتر ایتالیا هم بود اما با تمام این حرفها او از موتورسیکلت خوشش نمیآمد!
به نظر او موتورسیکلتهای آن زمان، بسیار گنده و کثیف بودند! پس تصمیم گرفت یک موتورسیکلت خیلی متفاوت طراحی کند.
این طراح نابغه، دندههای موتور را به دسته آن منتقل کرد و یک فضای مناسب در قسمت جلوی زین باز کرد تا موتورسواران بتوانند پاهای خود را در آن فضای خالی حرکت بدهند.
این طراحی برای خانمهای دامنپوش آن زمان بسیار مناسب بود و این ویژگی وسپا در محبوبیت این موتورسیکلت نزد خانمها تاثیر بسیاری گذاشت. داسکانیو که از کثیفی بیزار بود، جعبه موتور را در بدنه موتور قرار داد تا موتورسواران و لباسهایشان تمیز بمانند و روغنی نشوند!
۴) صدا، دوربین، حرکت!
درست است که وسپا آنقدر خوب بود که مردم خودشان آن را تبلیغ و به یکدیگر معرفی میکردند، اما شهرت و محبوبیت وسپا با ظهور روی جلد مجله به شکل موشکی افزایش یافت!
مردان موتورسوار خوشقیافه به همراه دختران مو بلند که موهای خود را در باد رها کرده بودند به شدت به فروش وسپا کمک کرد. زنبور جاهطلب ما به این هم راضی نشد و وارد هالیوود شد!
ستارههایی مانند آنیتا اکبرگ در فیلم زندگی شیرین (La Dolce Vita) سوار بر وسپا ظاهر شد. همچنین آدری هپبورن بازیگر محبوب آن روزها در فیلم تعطیلات رُمی (roman holiday) با وسپا به گردش اطراف رم پرداخت.
چند عکس بامزه هم از وسپا در فیلم بن هور (Ben Hur) به یادگار مانده که نشان میدهد از این موتور سیکلت در مراحل فیلمبرداری این فیلم استفاده شده است.
۵) آیا موتور وسپا افسانهها را شکست میدهد؟
در این ۷۰ سال وسپا نشان داده که فقط محبوب نیست، بلکه بیشترین فروش در صنعت موتورسیکلت را هم داشته است! در این سالها وسپا تعداد ۱۸ میلیون موتور فروخته است و این اصلا شوخی نیست!
اما این ۱۸ میلیون شامل موتورهای تحت لیسانس وسپا در هند و اندونزی و تایوان هم میشود. این تعداد حتی از میزان فروش ماشین افسانهای فورد T هم بیشتر است! در این هفت دهه که از تولد وسپا میگذرد، ۱۵۰ مدل مختلف از این موتور به بازار آمده است.
۶) از روی دست هم کپی نکنید
هرجا که محبوبیت باشد شک نکنید که تقلید هم وجود دارد! اما داستان کپی کردن از وسپا خیلی بامزه است! در سال ۲۰۱۳ پلیس ایتالیا ۱۱ مدل مختلف کپی از وسپا را کشف و ضبط کرد.
این موتورها را ۷ شرکت مختلف چینی تولید کرده بودند و آنقدر گستاخ بودند که این موتورها را در در نمایشگاه EICMA در حیاط پشتی کارخانه پیاجیو به نمایش گذاشتند. آن هم در کنار موتورهای اورجینال وسپا! واقعا که چه رویی دارند بعضیها!
۷) موتور سیکلت وسپا؛ انتخاب بیتِلها
با اینکه ایتالیا خانه مادری وسپا محسوب میشود اما در تمام دنیا این موتور سیکلت عاشقان بسیاری دارد. دومین بازار بزرگ وسپا بعد از ایتالیا، کشور انگلستان است.
فرهنگ وسپا سواری در انگلستان بسیار گسترده بود و از دهه ۱۹۵۰ تا حالا ادامه دارد. وسپا در انگلستان فراتر از یک موتورسیکلت ظاهر شد و با فرهنگ جوانان پرشور انگلیسی و مد روز گره خورد.
جوانان یاغی انگلیسی با آن اورکتهای سبز رنگ خودشان، وسپا را به عنوان بخشی از استایل خود انتخاب کرده بودند. آنها به موتورسیکلتهای خود آینه و چراغهای اضافی آویزان میکردند و ویراژ میدادند و مثل جوانهای هر دورهای میخواستند خودشان را از طریقی معنا کنند.
وسپا در انگلستان یک وسیله نقلیه باحال شناخته میشود و کسانی که وسپا سوار میشوند هم در این کشور خیلی باحال هستند! از سلبریتیهای وسپا سوار در لندن میتوان به پاول مککارتنی در قدیم و سایمون کاول در حال حاضر اشاره کرد. راستی شما طرفدار کدام هستید؟
۸) وسپا چند مدل موتورسیکلت دارد؟
یادش بخیر یک زمانی بود که وسپا فقط یک مدل داشت. اما حالا وسپا ۱۲ مدل مختلف موتور سیکلت دارد. این ۱۲ مدل در ۶ خانواده قرار میگیرند:
Primavera) ۵۰.۱۲۵ and ۱۵۰)
Sprint) ۵۰.۱۲۵ and ۱۵۰)
GTS) ۳۰۰)
GTS Super) ۱۲۵ and ۳۰۰)
PX) ۱۲۵ and ۱۵۰)
and) ۹۴۶.۱۲۵)
تمام این مدلها از ۵۰ سیسی دو سیلندره تا ۳۰۰ سیسی چهار سیلندره را شامل میشوند.
۹) وسپا مانند یک اسب اصیل به صاحب خود وفادار میماند
مدل فعلی وسپا به نام ۹۴۶ از مدل اصلی آن در سال ۱۹۴۶ الهام گرفته شده است. این مدل برای گرامیداشت مدل اصلی وسپا دیزاین شده است و طراحان در تمام جزئیات دستهها، نشیمن، خطوط و طراحی کلی سعی کردهاند تا دیزاین مدل اصلی را حفظ کنند اما در عین حال هم بسیار متفاوت طراحی کردهاند.
موتور سیکلت وسپا مدل ۹۴۶ یک موتور بسیار خاص و لاکچری است و دیزاین آن حسابی چشمهای شما را سر شوق میآورد. اگر میخواهید حدودی بدانید که این موتورسیکلت چقدر لوکس و گرانقیمت است فقط بگویم که صندلی این موتور تماما دستدوز استادکاران ایتالیاست!
منبع: رهرو سیکلت


