قرعهکشی دهمین دوره فروش محصولات ایرانخودرو برای بازه زمانی ۱۰ تا ۱۴ آذر ۱۴۰۴ برگزار شد. طبق آمار موجود، بیش از ۳.۵ میلیون نفر برای خرید یکی از محصولات هایما، شامل هایما 8S، هایما 7X و هایما S5 Pro در ثبت نام ایران خودرو شرکت کردند.
به گزارش وقت صبح به نقل از خودرو 45؛ در مقابل این میزان تقاضا، تنها ۳,۳۴۰ دستگاه از این محصولات برای عرضه در نظر گرفته شد. محاسبات نشان میدهد شانس برنده شدن بسته به گروه ثبتنامی متفاوت است و رقابتها به شدت بالا است.
نحوه توزیع سهمیه خودروهای هایما در این دوره از قرعهکشی
در این دوره از فروش، برای سه محصول هایما، تعداد محدودتری برای عرضه در نظر گرفته شده بود که موجب افزایش رقابت شده است. جدول زیر نشان میدهد که چگونه سهمیهها میان گروههای مختلف متقاضیان توزیع شده است:
محصول تعداد متقاضیان تعداد عرضه شانس برنده شدن خودرو
هایما 8S ۲,۲۲۱,۱۹۸ ۱۲۰۰ ۰.۰۵٪
هایما 7X ۶۰۶,۹۰۸ ۱۰۴۰ ۰.۱۷٪
هایما S5 Pro ۲۹۲,۵۷۹ ۱۱۰۰ ۰.۳۷٪
این جدول به وضوح نشان میدهد که برای خرید هر یک از این خودروها، رقابت سنگینی وجود دارد. بیشترین رقابت در میان متقاضیان هایما 8S است که در مقابل ۱۲۰۰ دستگاه فقط حدود ۲.۲ میلیون نفر برای آن ثبتنام کردهاند.
بر اساس آمار منتشرشده از نتایج قرعهکشی امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴، آمار شرکتکنندگان این دوره از عرضه محصولات خانواده هایما به شرح زیر است.
دستهبندی تعداد شرکتکنندگان درصد از کل شرکتکنندگان
تعداد کل متقاضیان ۳,۵۴۹,۱۰۹ نفر ۱۰۰٪
گروه عادی ۳,۱۲۰,۷۶۵ نفر ۸۷.۹٪
گروه جوانی جمعیت ۳۷۵,۳۹۷ نفر ۱۰.۶٪
گروه جایگزینی خودروهای فرسوده ۵۲,۹۴۷ نفر ۱.۵٪
در ادامه شانس برنده شدن در گروههای مختلف را میخوانید.
شانس برندهشدن در قرعهکشی ایران خودرو برای هر متقاضی چقدر است؟
طبق آمار رسمی از دهمین دوره قرعهکشی ایران خودرو، تعداد کل خودروهای عرضهشده در این دوره ۳,۳۴۰ دستگاه بوده است. حالا اگر فرض کنیم که این خودروها به طور مساوی و با نسبت یکسان بین سه گروه مختلف متقاضیان تقسیم میشود (که معمولاً چنین توزیعی در نظر گرفته نمیشود، اما برای سادگی تحلیل به این صورت انجام میدهیم)، برای هر گروه حدود ۱,۱۱۳ دستگاه خودرو تخصیص داده خواهد شد.
در ادامه، شانس برندهشدن برای هر گروه متقاضی محاسبه میشود. برای هر گروه، تعداد متقاضیان در برابر تعداد خودروهای عرضهشده قرار میگیرد.
گروه متقاضی تعداد متقاضیان شانس برندهشدن
گروه عادی ۲,۲۲۱,۱۹۸ نفر ۰.۰۵٪
گروه جوانی جمعیت ۳۷۵,۳۹۷ نفر ۰.۳٪
گروه جایگزینی خودروهای فرسوده ۵۲,۹۴۷ نفر ۲.۱٪
این آمار نشان میدهد که در طرحهای هدفمند مانند «جوانی جمعیت» و «جایگزینی خودروهای فرسوده»، شانس برنده شدن بسیار بالاتر است و این افراد نسبت به گروه عادی که شانس کمتری دارند، موقعیت بهتری برای دریافت خودرو دارند.
آیا به نظر شما این مدل تخصیص خودرو عادلانه است و برای تعدیل قیمتها در بازار کارآمد خواهد بود؟ نظراتتان را با ما و سایر خوانندگان مجله خودرو۴۵ در میان بگذارید.


