اخبار برخط
اخبار برخط

فیلمسازی که پس از ۲۷ سال به فجر بازگشت

ابوالفضل جلیلی یکی از اتفاقات مهم جشنواره فیلم فجر امسال است. فیلمسازی که از دهه ۶۰ تا به امروز، با سیاق و الگوریتمی مشخص فیلم می‌سازد و در تمام این سال‌ها توانسته با تکیه بر نوعی سادگی که شاخصه آثار اوست، افتخارات بسیاری را در سطح بین‌المللی رقم بزند.

فیلمسازی که پس از ۲۷ سال به فجر بازگشت

یکی از اتفاق‌های خوب و جالب جشنواره فیلم فجر امسال، حضور ابوالفضل جلیلی در بخش رقابتی آن است. این کارگردان شناخته‌شده پس از ۲۷ سال به فجر بازگشته و حالا امیدواری‌ها برای اکران عمومی فیلمش، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری طی ۳ دهه گذشته است.

به گزارش ایرنا، مواجهه مدیریت سینمای ایران با جلیلی، دو روی جالب دارد. در تمام این بیش از ۴ دهه‌ای که جلیلی به شکلی حرفه‌ای مشغول فیلمسازی است، این دو طرف، چندان مزاحمتی برای هم ایجاد نکردند و گویی اصلا کاری با یکدیگر نداشته‌اند. جالب آن‌که مانعی هم برای یکدیگر ایجاد نکردند و هیچ‌گاه روابط میان این دو قطب، به درگیری و قهر منجر نشد.

جلیلی از سال ۶۲ مشغول فیلمسازی است و به جز چند فیلم اولیه‌اش که آنها هم به شکلی محدود به روی پرده رفتند، هیچ فیلمی از او با عنوان «اکران گسترده عمومی» مواجه نشد. جالب آن‌که فیلم‌های این کارگردان، نه‌تنها مشکل چندانی برای نمایش عمومی نداشتند بلکه به دلیل پرداختن به مولفه‌های اخلاقی، گزینه‌های موردعلاقه مدیریت سینمایی نیز بودند؛ علی‌الخصوص آن‌که قهرمان آثار جلیلی، عموما از طیف نوجوان هستند که مساله آینده‌سازی و خواست‌های انسانی آنها بر دیگر وجوه زیرساختی اثر برتری دارد.

اینکه چرا این فیلم‌های اخلاقی و تربیتی در تمام این دهه‌ها، جایی در اکران نداشتند، خود محل سوال است. جلیلی هر چند در تمام این سال‌ها، در سینمای ایران بروزی چندانی نداشت، اما اکنون ۳۰ سال است که از سوی جشنواره‌های کوچک و بزرگ جهانی مورد تقدیر قرار می‌گیرد. جلیلی به‌طور متوسط هر سال یک‌بار برنده یک جایزه جهانی شده است که این رکورد، در میان سینماگران ایرانی یافت می‌شود.

البته کسانی که جلیلی را از نزدیک می‌شناسند، می‌دانند که او چندان به دنبال سازمان‌ها و مدیریت سینمایی نیست. به همان اندازه، از حاشیه به دور است. در مقابل، مدیران سینمایی نیز در تمام این دهه‌ها، تلاشی برای نزدیک شدن به این فیلمساز از خود نشان ندادند تا همه چیز بین این دو قطب، در خلاء سپری شود. جلیلی بر همان فرمول دغدغه‌مند خود فیلم ساخت و آنها را برای جشنواره‌های کوچک و بزرگ جهانی فرستاد و مدیریت داخلی نیز عزمی برای شنیدن حرف‌های این فیلمساز و اکران عمومی آثارش از خود نشان نداد.

فیلم‌های جلیلی، چون در جشنواره‌های مختلف نمایش داده می‌شد، طبق آیین‌نامه جشنواره فجر نمی‌توانست در این رویداد حضور داشته باشد، اما امسال حذف این بند، فرصتی برای کارگردان مولف سینمای ایران به وجود آورد تا پس از ۲۷ سال با «داد» به فجر بیاید. فیلمی که باز هم قهرمان اصلی‌اش، یک نوجوان است که در یک دوراهی اخلاقی، محک می‌خورد و روایت را به جلو پیش می‌برد.

محدودیت‌های دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، سبب شد تا برخی از فیلمسازان، به سمت سینمای کودک و نوجوان معطوف شوند. این دسته از فیلمسازان، چون نمی‌توانستند سوژه‌های اجتماعی خود را به فیلم تبدیل کنند، به سینمای کودک و نوجوان که آزادی‌عمل بیشتری داشت، سوق پیدا کردند و به محض بازشدن فضا در نیمه‌های دهه ۷۰، به خاستگاه اصلی خود بازگشتند.

جلیلی، اما از این جنس نبود. او از دهه ۶۰، با همین فرمول، فیلم می‌سازد و هنوز هم مصرانه در پی محک زدن بارقه‌های اخلاقی و معرفتی در قهرمانان نوجوان است. هنوز هم با چهره‌های گمنام فیلم می‌سازد و در پی کشف استعداد ذاتی آنهاست. با این نگاه، سینمای اخلاقی جلیلی، یک غنیمت برای سینمای ایران به حساب می‌آید که جایگزین چندانی ندارد.

سینمایی بدون زرق‌وبرق و تعارفات مرسوم که همواره با سرمایه‌ای اندک و گروهی محدود به تولید رسیده و بدون هیچ ادعا و فضاسازی رسانه‌ای، تنها به برجسته‌سازی «اصالت» می‌اندیشد. یک پارادایم کارکردی قابل‌احترام که در هر برهه‌ای جواب داده است؛ حداقل برای فیلمسازی، چون جلیلی که از دهه ۶۰ تا به امروز، با این شیوه فیلم ساخته و همواره هم توانسته اعتبار خود را حفظ کند. او قطعا یکی از اتفاق‌های مهم جشنواره فیلم فجر امسال است.

نویسنده:

این خبر را به اشتراک بگذارید.
این خبر را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

D8B2D988D985D8B1
اینتر روی نام زومر خط کشید!
D8B9D985D988D8B2D8A7D8AF
پوستر فدراسیون کشتی برای فینالیست‌شدن عموزاد
DB8CD988D986D8B3D8A7D985D8A7D985DB8C-1
دست امامی از برنز هم کوتاه ماند!
D8B4D8A7D8B1D8ACD987
بازگشت تماشایی شارجه مقابل الغرافه در افتتاحیه لیگ نخبگان آسیا
1-83
اسکوچیچ: تراکتور برای دیدار فردا شانس‌های خود را دارد/ انتظار یک بازی خوب داریم
D8B3D8A7D985D988D8A6D984D8A7D988D985D8AADB8CD8AADB8C
ستاره سابق بارسلونا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد
1-81
خلیل‌زاده: ما با غیرت ایرانی بازی خواهیم کرد/ هدف اول تراکتور صعود به مرحله بعدی است
D8A7D985DB8CD8B1D8B9D984DB8CD8A2D8B0D8B1D9BEDB8CD8B1D8A7
آذرپیرا هم فینالیست شد | انتقام شیرین از تاج‌الدینوف
D8A2D8B1D8A7D985D987D985DB8CD986D8A7D8B3DB8CD8A7D986
مدافع پرسپولیس به تیم ملی ارمنستان دعوت شد
D985D987D8AFDB8CD982D8A7DB8CD8AFDB8C-1
خبر بد برای امیر قلعه‌نویی درباره مصدومیت مهدی قایدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *